En primeur nebo „wine futures“ je způsob včasného nákupu vína, zatímco víno (ročník) je stále v sudu. To zákazníkovi nabízí možnost investovat před plněním vína do lahví. Platba se provádí v rané fázi, rok nebo 18 měsíců před oficiálním vydáním ročníku. Možnou výhodou nákupu vín en primeur je to, že vína mohou být během období en primeur značně levnější, než v době kdy dojde k plnění do lahví a následnému uvolnění na trh. To však není zaručeno a některá vína mohou časem ztratit hodnotu. Odborníci na víno, jako je Tom Stevenson, doporučují nákup en primeur pro vína s velmi omezeným množstvím. Pro vína, která pravděpodobně nebudou po plnění ani dále k dispozici. Vína nejčastěji nabízená touto formou pocházejí z Bordeaux, Burgundska, Rhône Valley a Port, i když tuto praxi přejímají i jiné regiony.
Proces
Na jaře po roční sklizni ochutnají obchodníci a obchodní organizace sudové vzorky vína, které jsou často staré pouze 6–8 měsíců. V případě Bordeaux, kde je konečné víno často směsí několika odrůd révy, se vinař pokusí vyrobit přibližnou směs k odběru vzorků. Složení konečného vína se může lišit od vzorku v závislosti na tom, jak každý sud zraje během procesu stárnutí. Na základě původního vzorku získají vína předběžné „skóre“ nebo hodnocení vína na základě očekávané kvality.
Víno en primeur dává majiteli právo obdržet příslušné lahve vína, jakmile producent dokončí fázi jeho zrání. Jedná se o velice křehký styl investování, jelikož na konci může dojít ke značné ztrátě a nebo naopak ke značnému zisku. Například ročník Château Latour z roku 1982 byl v roce 1983 prodán za 250 GBP za jednotku en primeur, zatímco v roce 2007 byl oceněn na 9 000 GBP, ačkoli hlavní část tohoto zvýšení ceny nastala po plnění do lahví.
Potenciální přínosy
En primeur může znamenat, že výrobce je schopen těžit z vyššího cash-flow a zaručeného exkluzivního, potenciálně vysokého prodeje svých produktů. Tento koncept existoval v Bordeaux po celá staletí a byl používán pouze příležitostně v jiných oblastech, jako jsou Burgundsko, Piemont, Toskánsko, Ribera del Duero a Rioja.
Spotřebiteli dává nákup en primeur příležitost zajistit si vína, která mohou mít velmi omezené množství. Vína, která jsou po vydání těžko k dostání. Stejně jako u všech investic se spotřebiteli doporučuje postupovat opatrně. Samozřejmě jsou známy i incidenty podvodů na trhu „en primeur“ které se nevyhnuly ani těm nejvýznamnějším trhům jak v USA, ve Velké Británii, tak obecně v odvětví investic do vína.
V dubnu 2009 byl Bordeaux spuštěn program en primeur z roku 2008, jehož ceny byly v průměru o 30% nižší (v průměru) ve srovnání s předchozím rokem. Tím se na trhu vytvořilo obrovské nákupní šílenství a zvýšila se investiční příležitost. Následně rekordní ceny ročníků ročníků 2009 a 2010 testovaly odhodlání trhu En Primeur. Neschopnost znovu upravit ceny v následujících dvou letech účinně zabila poptávku a mnozí, kteří nakupovali v letech 2009 a 10, čelili během následujících čtyř let ztrátám. Trh se však nyní obrátil a nákup en primeur se stal opět atraktivním. Ve skutečnosti například ti, kteří investovali do nejlepších vín ročníku 2014, nyní vykazují průměrnou návratnost investic + 13,4%.
Víno je jednoduše trendy a jedná se o velký byznys, tudíž i zde musela na řadu přijít i investiční stránka věci.